Söndagsgott!

Jag erkänner, jag är en riktig gottegris. Att dessutom vara begåvad med historiens i särklass sämsta karaktär gör det inte lättare. Men under de här 13 åren som passerat sen diabetes flyttade in i vårat hem, så har jag sökt vägar som gör att vi lever och äter som alla andra. Med alternativa ingredienser som inte höjer blodsockret för barnet, och triggar sockermonstret i mamman. 

På söndagar är det i vår familj en tradition att äta en trerätters tillsammans, och efter dagens falska potatissallad (man byter ut den kolhydratrika potatisen mot smörfräst zuccini) och en saftig köttbit var jag sugen på något chokladigt och gott. Där går hon i alla fall bet tänker ni. En chokladdessert utan socker, mjöl eller annat kolhydratstinnt går inte att göra! Självklart går det, så chokladmousse fick det bli. Längst ner i kylen låg tre bortglömda avocados. Dom får bli stommen i moussen. 

Chokladmousse
3 mogna avokado som skalas och mixas med stavmixer. 
1 dl kakao (i dag lyxade jag till det med lite ekologisk Carob också)
3 msk sötningsmedel (eller honung)
1,5 dl kokosmjölk (i dag valde jag vispgrädde i stället
2 krm vaniljpulver



Som vätska i stället för kokosmjölk kan man ta vad som helst. Någon gång ska jag prova med apelsinjuice som är så gott till choklad. Även vanlig mjölk fungerar fint. Dekorera med bär, riven osötad choklad, cakaonibs, kokos eller det du tycker om. 

Fantastiskt gott, nyttigt och enkelt!





Kommentarer:

1 Helen:

Mums vad gott :-)

Kommentera här: