Livsfarliga drömmar.

När jag är lite låg och inte har inspiration för något så har jag ett trick för att komma i fas igen. Jag bakar, allt från grovt matbröd till sockerstinna bakverk. Just i dag hade jag den känslan, så efter middagen plockade jag fram mina saker för att prova något nytt. Att blanda smeten, och så småningom ha ett fat med väldoftande bakverk är som balsam för själen. 
 
I kväll provades ett helt nytt recept på kladdkakedrömmar. Dom ska grannflickorna få prova när dom kommer över på en fika nästa vecka :).
 


Skriver ner receptet om du också skulle bli lika inspirerad som jag blev :).
 
Kladdkakedrömmar
Ca 25 st söta, sega och krispiga kakor. 
 
5 dl florsocker
1/4 tsk salt
2 1/2 dl kakao (byt gärna hälften mot Oboy så blir kakorna lite mildare)
4 äggvitor
2 tsk vaniljsocker
75 gr hackad mjölkchoklad
 
Vispa ihop alla ingredienser. Smeten ska vara krämig, inte för rinnig eller för hård. Tillsätt lite mer florsocker om den blir för lös, eller droppvis med vatten om den blir för hård. 
Rör i den hackade chokladen. 
Klicka ut på en plåt och grädda i 175 grader i ca 9 min (jag behövde grädda ca 15 min)
Låt svalna på plåten innan du tar bort dom. 

Kommentera här: