Segt för njutning!

I den lilla byn långt ute på landet där jag bor, där inga gatlyktor finns och stjärnorna får belysa den lilla grusvägen mellan husen. Just i den lilla byn bor det en handfull flickor som funnit varandra. Härliga tjejjer med sköna personligheter och olika bakgrunder. Jag har turen att få vara en av dessa tjejjer i vår fina gemenskap. Vi träffas lite då och då i olika konstellationer, beroende på tid och möjlighet. Men den sista torsdagen i månaden turas vi om att stå för husrum och fika för att samlas en helkväll då samtalen kan handla om stort och smått. På torsdag är det äntligen min tur att få besök av flickorna. Så i kväll har jag haft en myskväll själv hemma och bakat sega Cockies att fresta dom med. 




Om du också blev sugen på att baka dom här fantastiska knapersega cockiesarna så är receptet...

24 st

5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
175 gr rumstempererat smör
1.8 dl farinsocker
1.2 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vanilj
Valfri fyllning. I dag fyllde jag mina tjejkakor med minimaschmallows, jordnötter och grovt hackad choklad. 

Sätt ugnen på 175 grader. 

Blanda ihop smör, socker och farinsocker. Blanda ordentligt i ca 3 minuter. 

Rör i ägget och vanilj. 

Blanda de torra ingredienserna i en egen bunke, och rör sen snabbt ihop det med smör och ägg smeten till en jämn deg. 

Rör nu ner godisfyllningen utan att överarbeta. 

Rulla bollar, ca 3-4 cm i diameter. Jag brukar använda glasskopan som ger 24 identiskt stora kakor. 

Grädda i mitten av ugnen 12-15 min, eller tills dom fått fin färg och spruckit lite. 

Kommentera här: